İstiklal Marşı'mızın Yazılış Koşulları [Canay Davran]

Ulusların beraberlik ve bir olma duygularını yansıtan marşlardır, millî marşlar...
Her ulus kendi millî marşını belirli tarihî olaylar sonucu elde etmiş, ama hiçbiri "İstiklal Marşı"mız gibi Türk Ulusu'nun karakter ve geçmişini birebir yansıtan özellikte olmamıştır.

“İstiklal Marşı”mız; simgelediği bağımsızlık mücadelesinin büyüklüğünün yanı sıra, mazlum uluslara örnek olma özelliğinden dolayı da ayrı bir değer taşır. Ulusumuz, esaret ve köleliği kabul etmeyen bir yapıya sahiptir.

Her ne kadar son günlerde topraklarımızda gözü olan ve suçlu eşkıyaların taktiğiyle hâlâ sürekli olarak "Soykırım Meselesi"ni fırına süren Fransa, Amerika ve Almanya gibi soykırım yapmayı meslek edinmiş üç ülke; "Üç silahşörler"le diğer yardakçılarını da unutmamamız gerek. Çünkü bu ülkeler geçmişte olduğu gibi uğraşmaktadırlar bizimle.

Özgürlük ve bağımsızlık temel değerlerimizin başında yer alır. Bu nedenle “İstiklal Marşı”, emperyalist güçlere karşı başkaldırının ve inanılmaz fedakârlıklar sonucu elde edilen bir zaferin, destanlara sığmaz muhteşem bir öyküsüdür.

Bugün; “Kurtuluş Savaşımız”la onun yarattığı çağdaş, demokratik, laik cumhuriyet temellerine bir başka sıcaklıkla sarılmalı, bir başka güçle sahip çıkmalı herkes. Sahip çıkmalı ki, ulusal marşımızın verdiği mesajı daha iyi algılayıp daha iyi anlatabilelim.

Yıl 1921…
"Sakarya Meydan Savaşı" son hızla devam etmekte...
Düşman Ankara´ya çok yaklaşmış, top sesleri Ankara içlerinden duyulur hâle gelmiş. Hatta öyle ki, Ankara’nın boşaltılması bile söz konusu edilmektedir sessizce…
Asker perişandır. Üzerinde yeterli teçhizat, savaşmasına yetecek malzeme, açlıktan ezilen midelerini susturacak yiyecek yoktur. İşte böyle buhranlı bir günde; Genel Kurmay Başkanı İsmet Paşa´nın aklına, ordu ve milleti heyecana, şevke getirecek bir marş yazılması fikri gelir. Bu düşüncesini Maarif Vekili Dr. Rıza Nur’a açıklar.
Bakanlık bu düşünceyi benimseyerek para ödüllü bir yarışma düzenler.
Ödül beş yüz liradır. Yarışmaya tam 724 şiir gönderilir.
Son derece titiz bir incelemeden sonra ancak altı şiir ilk elemeyi aşar. Aşar aşmasına da hiçbiri istenen heyecanı yaratacak özellikte değildir.
Bunun üzerine Hamdullah Suphi; o sırada Burdur milletvekili olan Mehmet Akif'den bir şiir yazmasını ister. Para ödülü konduğu için Mehmet Akif yarışmaya katılmak istemez. Zorluklarla ikna edilir sonunda… Kendisine kazandığı takdirde “ödülün hayır cemiyetlerine bağışlanacağı” sözü verilmiştir çünkü… Bu söz üzerine yazmaya başlar. Ona göre; “Bu öyle bir şiir olmalıdır ki; Mehmetçik onda tüm benliğini, bağımsızlık aşkını bulmalı, vatanın bağrına hançer gibi saplanan düşmanla savaşırken, kutsal bir ayet gibi dudaklarından eksik etmemelidir.”
Böylesine büyük özelliklere sahip bir şiiri yazmak, hele bu şiir bir millî marş niteliğinde olacaksa hiç mi hiç kolay değildir. 
Mehmet Akif, ulusun içinde bulunduğu durumu çok iyi özümsediğinden muhteşem bir üslupla tam kırk sekiz saat içersinde “İstiklal Marşı”nı bitirir. Akif’in şiiri, elemeleri aşmış o altı şiirle birlikte ordu komutanlarına gönderilir. Askerlerin duyması, okuyup değerlendirmesi sağlanır.
Mehmet Akif´in şiiri gönüllerdeki tahta çıkıvermiştir hemen.
Tüm askerin, savaşan o kahraman insanların dilindedir artık!

Cephede, askerlerin seçtiği şiirin “İstiklal Marşı” olarak kabul görmesi için “Türkiye Büyük Millet Meclisi”nde görüşülmesi, milletvekillerinin onayından geçmesi gerekir.
Gereken yerine getirilir tabii…
O gün, Hamdullah Suphi Tanrıöver kürsüye çıkıp tüm milletvekillerinin huzurunda okur şiiri… Etki müthiştir. Hamdullah Bey kürsüden inemez bir türlü.
Şiir; bir daha bir daha bir daha okutulur.
Sesi gittikçe kısılan Hamdullah Bey; her okuyuşunda ayakta çılgınca alkışlanmakta, şiirin özündeki ruh, milletvekillerinin kalpleriyle birleşmiş, bir çığ gibi taşmaktadır meclisten.
Gün 12 Mart 1921, vakit öğlenin biraz sonrasıdır. Ulusal marşımız bellidir artık. Büyük şair Mehmet Akif Ersoy, Türk Milleti'nin duygularıyla asli karakterini o kadar güzel ortaya koymuştur ki başka hiçbir eser ufak bir şans dahi bulamamış, onunla yarışamamıştır.
Peki, şiir ortaya çıkmıştır ama bestelenmesi ne olacak, eseri kim marş hâline getirecektir?
Bunun için de kollar sıvanır hemen.
Hızla bir komisyon kurulur. Yeni bir yarışma açılır.
Yirmi dört kişi katılır bu yarışa…

Komisyon çalışmalarını Mustafa Kemal’de yakından takip etmektedir. Marşın uzunluğunu, halkın söylemekte zorlanacağını, kısaltma yapılması gerektiğini görmüştür.
Kısaltma yapılırken, ulusun davasını çok iyi anlatan;

“Hakkıdır hür yaşamış; bayrağımın hürriyet,
.Hakkıdır Hak’ka tapan milletimin istiklal !”

mısralarının, “Benim bu ulustan daima hatırlanmasını istediğim vecizeler işte bunlardır” sözleriyle "Marştan çıkarılmaması"nı ister.


Marş ilk önce, 1924 yılında Ali Rıfat Çağatay'ın bestelediği şekliyle çalınır. Eserde gönüllere hitap etmekte zorlanan bir şeyler vardır sanki.
1930 yılında beste de, bestekârı da değişir.
Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası Şefi Osman Zeki Üngör'ün; 1922 yılında, yani tam sekiz yıl önce bestelediği marş, Türk Milleti'nin gönlünden, diline iner o gün...

Bayrağımızın her dalgalanışında varlığımızı tüm dünyaya dalga dalga ilan eden “İstiklal Marşı”mız; ulusumuza bağımsızlığını kazandırmak için, canları pahasına mücadele eden, bu uğurda şehit olan Mehmetciklerimizle bu büyük mücadelenin öncüsü kahraman Mustafa Kemal Atatürk ve bu destanı manzum hale getirerek ölümsüzleştiren Mehmet Akif Ersoy’un ruhlarına, kalplerimizden koparak ulaşan birer fatihadır artık.
Ne mutlu o askere!
Ne mutlu o komutana!
Ne mutlu o şaire! Böyle değerlere sahip olan milletime ne mutlu!..



Canay Davran
Radyoyu Tıkla, İstiklal Marşı'nın
Şiir ya da Marş Hâlini Seç: Dinle



İSTİKLAL MARŞI ve NOTALARI
[MARŞ, NOTA ve FOTOĞRAFLARI Büyütmek İçin Üstlerini Tıklayın]

  • ALINTI YAPMAK İÇİN

    • Yazarlarımızın makaleleri ve Sayın Günay Tulun'a ait şiirlerin, "Radyo-TV ile diğer basın ve yayın organlarında" yayım ilkesi: Önceden haber verme, eserin aslına sadık kalma, eser sahibiyle alıntının yapıldığı yer adlarını anlaşılır bir açıklıkla belirtmektir. Yayın öncesi bildirim imkânının bulunamadığı aniden gelişen durumlardaysa nezaket gereği, [sessizliginsesi.tr@gmail.com] adresine yayın sonrası bilgi gönderilmesini rica eder; tüm yayınlarınızın başarılı geçmesini dileriz.
  • ESER EKLEMEK İÇİN

    • "Sessizliğin Sesi Grubu"yla "Yazarlar ve Ozanlar Grubu"na ait tüm basılı ya da dijital yayın sayfalarında halkımızın geniş dünya ilgisine uygun olarak her türlü konuya yer verilmiştir. Yayınlanan fotoğrafların büyük bir kısmı "Kadim Okurlarımız" tarafından gönderilmiştir. Fotoğraf ve çizgi resimlerde "İlişkinlik-Telif Hakkı" konusunda tereddüt oluştuğunda bu eserleri yayından çekme hakkımız saklıdır. "Sessizliğin Sesi Grubu"yla "Yazarlar ve Ozanlar Grubu"na ait tüm gazete, dergi, site, blog gibi yayın araçlarında yayınlanan makale ve diğer yazı türleriyle fotoğraf, resim, yorum gibi her türlü eserin; üçüncü şahıs, kurum ve kuruluşlara karşı her türlü sorumluluğu, bu eserlerin sahibi olan yazar, gönderici ve ekleyicilerine aittir. "Sessizliğin Sesi Grubu"yla "Yazarlar ve Ozanlar Grubu"nun yayın organlarına kayıt edilen ya da kaydedilmek üzere gönderilen eserlerin, telif hakları konusunda problemsiz olmaları önemli ve gereklidir. Yayın Kurulu, gönderilen eserleri yayınlamaktan vazgeçebileceği gibi, dilediği yayın organlarından birinde ya da hepsinde aynı anda ya da değişik zamanlarda yayınlayabilir, yayınlamak isteyen üçüncü şahıslara, tüzel kişiliklere ve kurumlara onay verebilir ya da onlar tarafından yayınlanmasını engelleyebilir. Yalnız şu unutulmamalıdır ki bu eserler, okura saygı kuralı gereği Türkçe kurallarına uygun olmalıdır. Yazılar yayınlandıktan sonra, yazar ya da ekleyicisi; istifa, uzaklaştırılma, çıkarılma dâhil herhangi bir nedenle yazı göndermesi sonlandırılmış olsa dahi "Sessizliğin Sesi Grubu"yla "Yazarlar ve Ozanlar Grubu Yayın Kurulları"nın oy birliği içeren onay kararı olmadan eserlerinin kayıtlarımızdan ihracını isteyemez, istediği takdirde bunun reddedileceğini en baştan bilmelidir. Gönderici ve yazarlarımızın bu konuya önceden dikkat etmeleri, ileride ihtilaf doğmaması için baştan eser göndermemeleri gerekmektedir. Yayın organlarımıza ekleme yapanlar, bu konudaki sorumluluklarını okumuş ve kabul etmiş sayılacaklardır. Uzun süre yazı göndermeyen ya da yazmayı bırakan köşe yazarlarımızın o güne kadar gönderdikleri tüm yazılar "Konuk Yazarlar" bölümüne aktarılarak yeniden yazı göndermeye başladığı güne kadar köşesi kapatılır. Köşeyi kapama ya da kapatılan köşeyi açıp açmama konusunda karar sahibi, "Sessizliğin Sesi Grubu" ile "Yazarlar ve Ozanlar Grubu"dur. İhtilaf durumunda, İstanbul'un Kadıköy Mahkemeleri yetkilidir.
  • YORUM YAZMAK İÇİN

    Sayın Okurlarımız: Yorumlarınızı; Grubumuza ait "Google, Yahoo, Mynet, Hotmail, TurTc " ve diğer posta adreslerimize göndermek yerine, "Yorum bölümü açık olan sitelerimiz"deki; yorum yazmak istediğiniz yazının alt kısmında yer alan "Yorum", "Yorum Yapın", "Yorum Yaz" veya "Yorum Gönder" tuşlarını kullanarak doğrudan kaydetme olanağınız bulunmaktadır. Yazacağınız yorumlarınızın; gecikmeksizin, anında yayına girmesini dilerseniz bu yolu tercih etmenizi, saygılarımızla öneririz.

TÜM SİTEYİ DİLDEN DİLE ÇEVİRMEK İÇİN, "DİLİ SEÇİN"İ TIKLAYIN