Fatih'in Annesi Kim? [Mete Esin]

Edirne'de doğmuş olmakla hemşehrimiz sayılmak gereken Fâtih Sultan Mehmet, geçen hafta iki yerel gazetede makâle konusu olmuştu. Birinci yazı Ayhan Tunca imzâlıydı. Fâtih adına Edirne'de bir heykel dikilmesine ilişkin makâlenin bir yerinde, Fâtih'in annesinin Mara adındaki bir Sırp kadını olduğu yazılmıştı. Bunu, şehiriçi midibüsünde yanında oturan ve kendisini TV'den tanıyan bir kişi söylemişti. Herhâlde, uğraşma değmez, demek istemişti! Bunun üzerine yazılan ikinci makâleyse, özellikle Edirne üzerine araştırma ve eserleriyle tanınan Oral Onur'a âitti. Oral Onur, Ayhan Tunca'nın aktardığı bilgiye îtiraz ediyor ve kendi doğrusunu yazıyordu. Özetle, Fâtih'in annesi diye İsfendiyar Beyi İbrâhim'in kızı Hatice Alime Hâtun’u gösteriyor, bunun bir adı da Hümâ Hâtun'dur, diye ekliyordu.

Öncelikle şunu belirtelim ki, Ayhan Tunca'yla tanışık olmakla birlikte muhabbetimiz bulunmamaktadır. Ama bu, hasım veyâ rakip olduğumuz anlamına da gelmemelidir. Zâten, yollarımız da hiçbir konuda kesişmemektedir. Programına rastlarsak izleyebilir, yazısına rastlarsak da okuyabiliriz. Bunu böylece belirtmiş olalım. Oral Onur'a gelince... Kendisiyle, imkân oldukça buluşur, görüşür ve anlatırız. Edirne'ye ilişkin heyecan ve bâzı kaygılarını paylaşır veyâ takdirle karşılarız. Saydığımız bir dost, sevdiğimiz bir ağabeyimiz olur. Bunu da buraya ekleyelim.

Konuyu ayrıntıya boğup daha fazla uzatmadan, şimdi de kendi doğrumuzu yazalım. Ayhan Tunca'nın yazısıyla başlıyoruz. Mara veyâ Despina, zamânın Sırp kralı Jorj Brankoviç'in İrene Komnenus isimli karısından doğmuş kızıdır. Fâtih'in babası II. Murat'la 1435 yılında evlenmişlerdir. Fâtih, analığı Mara'yı, babası öldükten sonra uygun bir kişiyle evlendirmek istemişse de, kendisi bunu kabûl etmemiştir. Fatih'le Mara, bundan sonra gerçek bir ana oğul gibi davranmışlardır. Çocuğu olmayan Mara, 1487 yılında Hristiyan dininde ölmüş ve Makedonya’da Strumica yakınındaki "Komca Manastırı"na gömülmüştür. Mara, Fâtih'in kendisine saygısı ve aralarındaki iyi ilişkilerden olsa gerek, daha sonra onun annesi sanılmış veyâ öyle sayılmıştır.

Hatice veyâ Hatice Halîme Hâtun ise, Candaroğullarından İsfendiyar Bey'in oğlu II. İbrahim Bey'in kızı olup, anne ve babasıyla Türktür. II. Murat'la 1423 veyâ bir yıl sonra evlenmiş olmalıdır. Fâtih'in, Padişah olduktan sonra öldürttüğü kardeşi Ahmet, bunun oğludur. Fâtih bu analığını, İshak adındaki bir baba yakınıyla evlendirmiştir. Oral Onur'un yazısında, Halîme Hâtun'un 1432-1481 târihleri arasında yaşadığı yanlışlıkla yazılmıştır. Bu târihler, Halîme Hâtun’un değil Fatih'in kendisinin yaşadığı yıllardır. Halîme Hâtun, bilgi kaynaklarına göre çok daha uzun bir ömür sürmüştür.

Şimdi, gelelim Fâtih'in annesi Hümâ Hâtun’a. Hümâ Hâtun'un devşirilmeden önceki adının, Ester veyâ Stella olabileceği üzerinde durulmaktadır. Kendisinin bir Fransız olduğu sanılır. Hümâ Hâtun'un Fâtih'in annesi olduğu, Bursa'da bulunan türbe kitâbesinde açıkça yazılı olduğu gibi, çok güçlü bir ispat aracı da vakfiyesidir. Hümâ'nın bıraktığı vakıfları gösteren belgedeki adı, Hümâ bint-i Abdullah'tır. Yâni, Abdullah'ın kızı Hümâ! Bu, ne demek mi oluyor? Açıklayalım: Osmanlı devrinde, ihtidâ edenlerin (sonradan İslâma girenlerin) baba adları ya bilinememiş veyâ dikkate alınmamıştır. Bunun yerine, bu gibi kişilerin adlarının arkalarına erkekse “ibn-i Abdullah”, kadınsa “bint-i Abdullah” yazılmıştır. Bu ise, “Abdullah oğlu” veyâ “Abdullah kızı” demektir. Abdullah yerine, seyrek de olsa Abdülmûin veyâ Abdüssamed vb dendiği de görülmüştür. Biz, şimdi tekrar Fâtih'in annesine dönelim. Konuyu yazan târihler, Hümâ Hâtun'un ancak Fâtih'e gebe kaldıktan sonra İslâm'a girebildiğini, bâzıları ise hiçbir zaman girmediğini yazmaktadırlar! Kendisi, İstanbul'un fethinden dört yıl önce Bursa'da ölmüştür. Yukarıda yazdığımız üzere, gene Bursa'ya ve daha sonra türbeye dönüşecek kabrine gömülmüştür.

Konuyu kendi açımızdan özetledikten sonra, görüş ayrılıklarının sebeplerini de açıklamaya çalışalım. Başta gelen sebep şudur ki, Osmanlının harem hayâtı iyi bilinmemektedir. Harem, esâsen saklılık ve gizlilik ifâde etmektedir. Durum böyle olunca da, kim kimden doğdu, kim ne zaman doğdu soruları zorlaşmaktadır. Bu konudaki yazıların hepsi, aslında bir takım kaynaklardan alınmışlardır. Rivâyet böyle muhtelif olunca, tıpkı hadislerdeki gibi, burada da sağlam, sağlıklı delil ve ispat araçları aranacaktır. Bu yazıda biz, faydalandığımız kaynakların (en çok da vakfiyenin) güvenilir ve şaşmaz belgeler olduğu kanaatindeyiz. İşte bu yüzden, doğrusu böyledir, diyebilmekteyiz!

Konu Fâtih'ten açılmışken biraz daha devâm edelim. Fâtih, Yavuz ve Kânûnî'yle birlikte Osmanlı pâdişahları içindeki üç büyüğün birincisi sayılır. Bâzılarına göre ise en büyüğüdür. Şurası bir gerçektir ki, Fâtih, dünyâ târihinde de büyük hükümdarlardandır. Her akımdan görüş sâhipleri bunu böyle kabûl etmişlerdir. Ancak, Fâtih'e en çok da İslâmcı çevreler sâhip çıkmaktadırlar. Bunu anlayabilmek, doğrusu pek de mümkün değildir. Çünkü... Aynı Fâtih İslâm karşıtı bir çok eylemin de temsilcisi olarak, bu açıdan önder olup, çığır açmıştır! Bu çerçevede; şarap içmiş ve resmini yaptırmıştır; kânunlar yapmış ve kardeş katlini kurumlaştırmış; nikâhsız yaşamaya öncülük etmiştir. Daha da önemlisi, Avnî mahlâsıyla yazıp dîvânında topladığı şiirlerine bile yansıyan sapık bedenî zaafları vardır. Bütün bunlar, İstanbul Fâtihi'nin artı değerleri yanında İslâm akâidine uymayan eksileridirler. Özellikle de sonuncusu!..

Fâtih Sultan Mehmet, böyle bir sayfalık yazıya sığacak kişi değildir. Onun büyük ölçekte artı ve eksileri vardır. Ona ön yargılarla yaklaşıp bir şeyleri zorla yakıştırarak doğru yerlere varılamaz. Her bakış açısında ve her konuda objektif olunmak lâzım gelir. Objektif bir dille yazıldığı zamandır ki, gerçek bir Fâtih portresi ortaya çıkarılabilecektir. İşte o zaman, isteyen Fâtih’i sevecek, isteyen belki baş tâcı edecek, ama isteyen de mesâfeli duracaktır! Sonuç olarak, herkes bilerek ve bilinçle davranmış olacaktır.

Biz bu yazıya bir târih olayının, Fâtih’in annesinin kimliği tartışmasıyla girip başladık. Sonra da devâm ettik. Asıl konu Fâtih’in annesiyken, onun kendi kimliğine yöneldik. Bir gerçeğin bilinmesi için bunu fırsat saydık. Ancak… Şurası önemlidir; hakkındaki bilgi kaynaklarına dayandık, iftirâ etmedik!




Mete Esin

  • ALINTI YAPMAK İÇİN

    • Yazarlarımızın makaleleri ve Sayın Günay Tulun'a ait şiirlerin, "Radyo-TV ile diğer basın ve yayın organlarında" yayım ilkesi: Önceden haber verme, eserin aslına sadık kalma, eser sahibiyle alıntının yapıldığı yer adlarını anlaşılır bir açıklıkla belirtmektir. Yayın öncesi bildirim imkânının bulunamadığı aniden gelişen durumlardaysa nezaket gereği, [sessizliginsesi.tr@gmail.com] adresine yayın sonrası bilgi gönderilmesini rica eder; tüm yayınlarınızın başarılı geçmesini dileriz.
  • ESER EKLEMEK İÇİN

    • "Sessizliğin Sesi Grubu"yla "Yazarlar ve Ozanlar Grubu"na ait tüm basılı ya da dijital yayın sayfalarında halkımızın geniş dünya ilgisine uygun olarak her türlü konuya yer verilmiştir. Yayınlanan fotoğrafların büyük bir kısmı "Kadim Okurlarımız" tarafından gönderilmiştir. Fotoğraf ve çizgi resimlerde "İlişkinlik-Telif Hakkı" konusunda tereddüt oluştuğunda bu eserleri yayından çekme hakkımız saklıdır. "Sessizliğin Sesi Grubu"yla "Yazarlar ve Ozanlar Grubu"na ait tüm gazete, dergi, site, blog gibi yayın araçlarında yayınlanan makale ve diğer yazı türleriyle fotoğraf, resim, yorum gibi her türlü eserin; üçüncü şahıs, kurum ve kuruluşlara karşı her türlü sorumluluğu, bu eserlerin sahibi olan yazar, gönderici ve ekleyicilerine aittir. "Sessizliğin Sesi Grubu"yla "Yazarlar ve Ozanlar Grubu"nun yayın organlarına kayıt edilen ya da kaydedilmek üzere gönderilen eserlerin, telif hakları konusunda problemsiz olmaları önemli ve gereklidir. Yayın Kurulu, gönderilen eserleri yayınlamaktan vazgeçebileceği gibi, dilediği yayın organlarından birinde ya da hepsinde aynı anda ya da değişik zamanlarda yayınlayabilir, yayınlamak isteyen üçüncü şahıslara, tüzel kişiliklere ve kurumlara onay verebilir ya da onlar tarafından yayınlanmasını engelleyebilir. Yalnız şu unutulmamalıdır ki bu eserler, okura saygı kuralı gereği Türkçe kurallarına uygun olmalıdır. Yazılar yayınlandıktan sonra, yazar ya da ekleyicisi; istifa, uzaklaştırılma, çıkarılma dâhil herhangi bir nedenle yazı göndermesi sonlandırılmış olsa dahi "Sessizliğin Sesi Grubu"yla "Yazarlar ve Ozanlar Grubu Yayın Kurulları"nın oy birliği içeren onay kararı olmadan eserlerinin kayıtlarımızdan ihracını isteyemez, istediği takdirde bunun reddedileceğini en baştan bilmelidir. Gönderici ve yazarlarımızın bu konuya önceden dikkat etmeleri, ileride ihtilaf doğmaması için baştan eser göndermemeleri gerekmektedir. Yayın organlarımıza ekleme yapanlar, bu konudaki sorumluluklarını okumuş ve kabul etmiş sayılacaklardır. Uzun süre yazı göndermeyen ya da yazmayı bırakan köşe yazarlarımızın o güne kadar gönderdikleri tüm yazılar "Konuk Yazarlar" bölümüne aktarılarak yeniden yazı göndermeye başladığı güne kadar köşesi kapatılır. Köşeyi kapama ya da kapatılan köşeyi açıp açmama konusunda karar sahibi, "Sessizliğin Sesi Grubu" ile "Yazarlar ve Ozanlar Grubu"dur. İhtilaf durumunda, İstanbul'un Kadıköy Mahkemeleri yetkilidir.
  • YORUM YAZMAK İÇİN

    Sayın Okurlarımız: Yorumlarınızı; Grubumuza ait "Google, Yahoo, Mynet, Hotmail, TurTc " ve diğer posta adreslerimize göndermek yerine, "Yorum bölümü açık olan sitelerimiz"deki; yorum yazmak istediğiniz yazının alt kısmında yer alan "Yorum", "Yorum Yapın", "Yorum Yaz" veya "Yorum Gönder" tuşlarını kullanarak doğrudan kaydetme olanağınız bulunmaktadır. Yazacağınız yorumlarınızın; gecikmeksizin, anında yayına girmesini dilerseniz bu yolu tercih etmenizi, saygılarımızla öneririz.

TÜM SİTEYİ DİLDEN DİLE ÇEVİRMEK İÇİN, "DİLİ SEÇİN"İ TIKLAYIN