Onur Akay’ın beklenen kitabı “Görmeden Sevmek” nihayet kitapçı raflarında… Akay’ın “Türk Musikisinde Makamların Oluşması ve Seyir Tekniği” adlı bir başka eseri de geçen Ağustos’ta yayınlanmış ve bir hayli ilgi çekmişti.
Akay “Görmeden Sevmek”te müzik yaşamındaki ilginç olaylardan söz ediyor ama bu eser, yalnızca anı kitabı değil. Okurken siz de kamuoyunun merak ettiği ünlülerle tanışacak, ilgi çekici röportajlara tanık olacaksınız.
Münir Nurettin Selçuk, Müzeyyen Senar, Safiye Ayla ve Zeki Müren’in de içlerinde olduğu bazı sanatçıların bilinmeyen yönlerini belki şaşkınlık belki de gülümseyerek okuyacaksınız. Yazar bunlarla da yetinmemiş, içeriği şiir ve besteleriyle süslemiş. Tabii ki şiirlerini besteleyenlerden de söz etmem gerek. O eserler; Âmir Ateş, Cengizhan Sönmez, Erdinç Çelikkol, Erol Sayan, Gündoğdu Duran, İlgün Soysev, Necdet Tokatlıoğlu, Necdet Varol, Osman Babuşçu, Rüştü Eriç, Sadun Aksüt, Semahat Özdenses, Suat Sayın, Teoman Önaldı, Turhan Taşan, Zeynettin Maraş gibi değerli müzik adamlarımızın imzasını taşıyor.
Kitapta Onur Akay’ı; Prof. Dr. Alâeddin Yavaşça, Avni Anıl, Müzeyyen Senar, Semahat Özdenses gibi Türk müziğinin efsaneleri anlatmış. Ben de tanımayan okurlarımız için kısaca anlatayım.
KİMDİR
İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Türk Musikisi Nazariyatı ve Haliç Üniversitesi Türk Musikisi Ses Eğitimi bölümlerinde okumuş, Prof. Dr. Alâeddin Yavaşca, İsmail Hakkı Özkan, Nevin İnam Karındaş, Süheyla Altmışdört gibi ustalardan eğitim almıştır.
Cemal Safi ve Halil Soyuer’le şiir alışmaları da yapan sanatçının, Âmir Ateş, Avni Anıl, Erol Sayan, Necdet Varol, Sadun Aksüt ve Prof. Dr. Selahattin İçli’yle birlikte çalışmaları da vardır.
Onun; oyuncu, Türk sanat müziği bestecisi, ses sanatçısı, sunucu, şair, yazar gibi bir koltukta birçok marifet taşıdığını bilenler olabilir ama acaba kaç kişi, Türk müzik sanatına “Müstearlı Hicaz, Müstearlı Nikriz, Zirgüleli Pençgâh” makamlarını bulup armağan ettiğini, bunlarla ilgili besteler yaptığını bilir?
KİTABA ADINI VEREN ŞİİR
Kitaba adını da veren o melodik şiiri burada yazmazsam Onur Akay’ın şairliğine haksızlık etmiş olurum. İşte o şiir, “Görmeden Sevmek”…
Hayalimdeki ruhu kalbime koydum bugün,
Dokunmadan severek aşkı yaşayacağım.
Ateşe su diyerek hicrandan caydım bugün,
Hiç görmeden severek aşkı yaşayacağım.
Müptelayım kalbine, müptelayım sesine,
Hasretim telefonda duyduğum nefesine,
Kerem, Aslı çıldırır gönlümün hevesine…
Hiç görmeden severek aşkı yaşayacağım.
Gönlüm ne gecelere ne bir âleme sığdı.
Hayat zor olan aşkı, çığ gibi bana yığdı.
Kalbime sert esen bir tutku rüzgârı değdi.
Hiç görmeden severek aşkı yaşayacağım.
Tüm ömrümce üzsünler, dillere verip beni,
Unutursam ezsinler, yerlere serip beni,
Tek gönül pencerem var, oradan görüp seni;
Hiç görmeden severek aşkı yaşayacağım.KİTAPLA İLGİLİ BİRKAÇ KISA NOT
Billur Yayınları’ndan piyasaya çıkan kitabın önsözü TRT sanatçısı “Cengizhan Sönmez”e ait. Sunum yazısıysa "Cemal Safi"nin… Kapak tasarımını “Hüzünlü Bir Süzülüştür Zaman”’ın yazarlarından "Yusuf Karahal" yapmış.
Okurunun bol olması dileğiyle…
MAKALE SÖZLÜĞÜ
- Müstear: Bir Klasik Türk müziği makamıdır.
Kökeni Arapçadır. Takma anlamındadır.
- Pençgâh: Kökeni Farsçadır. Anlamı beşinci yerdir. Klasik Türk müzi-
ğinde bayati ve rast dizilerinden oluşan birleşik bir makamdır.
- Zirgüle: Zilli bir kasnağa geçirilmiş kursak zarından oluşturulan çalgı
yani teftir. Sözcük aslı Farsça zengûledir. Tef de Farsça deften gelir.
Günay Tulun 5.6.2021/5.15